• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin

Pasilan-Vallilan Vasemmisto

SOSIAALINEN MEDIA

  • Facebook
  • Kuntavaalit 2021
    • Ehdokkaat Helsingissä
  • Pasilan-Vallilan Vasemmisto
  • Henkilöitä

Järkevämpää kulutusta

22.11.2009 : sihteeri

Aloite puoluekokoukselle

Ylenpalttinen mainonta on kapitalismin syöpä. Se tuhlaa valtavasti henkisiä ja aineellisia resursseja, yllyttää turhaan kuluttamiseen, nostaa tuotteiden hintoja ja vahvistaa suurten yritysten monopoliasemaa uusien ja pienten yritysten kustannuksella. ”Markkinatalous” toimii tuottajien, ei kuluttajien, ehdoilla. Mainontaa ja markkinointia pitäisi kehittää sellaiseksi, että se todella palvelee kuluttajia ja antaa tietoa järkevien ja ekologisesti kestävien valintojen tekemiseen. Vaihtoehtoisia tapoja kehittää kuluttajia palvelevaa mainontaa esim. sähköisten kanavien kautta on parannettava.

Verotus on ehkä yksinkertaisin keino ohjata yritysten toimintaa. Yritysten tilinpäätös verotusta varten tulisi laatia siten, että markkinoinnin ja mainonnan kuluja saa laskea mukaan vain kohtuullisen määrän esim. suhteessa yrityksen liikevaihtoon tai arvonlisäykseen. Uusien tuotteiden markkinointi on välttämätöntä, mutta epäasiallinen markkinointi ja yletön mainonta on saatava aisoihin turhan kuluttamisen hillitsemiseksi.

Ympäristölle tai terveydelle selkeästi haitallisten tuotteiden valmistaminen tulee saattaa ankaran verotuksen piiriin. Tällaisella haittaverolla tulee ohjata resursseja puolestaan sinne, missä ongelmat ilmenevät. Osa näistä rahoista kuuluu siten esim. kehitysyhteistyöhön ja osa esimerkiksi liikenteen resurssointiin tavalla, jossa yksityisautoilulle rakennetaan vaihtoehtoja valtion lisätuella joukkoliikenteeseen kerätyillä veroilla. Pahimmat haitakkeet (esim. vesijetit) tulee lailla kieltää.

Markkinoinnin ja mainonnan eettistä normistoa ja sen valvontaa tulee kehittää siten, että kuluttajalle annetaan asiallista tietoa ja että yleisölle esillä olevat mainokset eivät loukkaa naisten intimiteettiä tai pelota lapsia. (Myöskään miehiä ei pidä mainoksilla loukata, mutta sitä harvemmin tapahtunee.)

Jotta nämä toimenpiteet tehoaisivat, politiikka tulee saattaa voimaan koko EU:n alueella. Suomessa asia tulee ottaa esille mm. verotuksen uudistamisen yhteydessä.

Pasilan-Vallilan Vasemmisto

Lue myös:

  • Osaston syyskokous 2.11. klo 18
  • Osaston EU-vaalitilaisuus Pasilan kirjastossa 23.4.2014
  • Katsausta Pasila-Vallilan alueen suunnitelmista
  • Tervetuloa Pasilan-Vallilan Vasemmiston kotisivuille

Kategoriassa: Yleinen Avainsanoilla: haitake, mainonta, markkinointi, verotus, yksityisautoilu

Ensisijainen sivupalkki

vasemmisto

Blogit

  • Helsingin Vasemmistoliiton kuntablogi

facebook

  • Etelä-Suomen Vasemmistonuoret
  • Helsingin Vasemmistonuoret
  • Malmin työväentalon FB-ryhmä
  • Pasilan-Vallilan Vasemmisto

Vasemmistolinkkejä

  • Etelä-Suomen Vasemmistonuoret
  • Helsingin Vasemmistoliitto
  • Kallion Vasemmisto
  • Kansan Uutiset
  • Kantakaupungin Vasemmisto
  • Vasemmistoliitto
  • Vasemmistolinkki
  • Vasemmistonuoret

Kalenteri

marraskuu 2009
ma ti ke to pe la su
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
    helmi »

Avainsanat

aluefoorumi asuminen budjetti demokratia Eduskuntavaalit eduskuntavaalit 2015 facebook haitake iphone johtokunta joukkoliikenne julkinen talous kevätpiirikokous kuntapalvelut kuntauudistus köyhyys köyhät mainonta markkinointi Mc Donald's Mirja Arajärvi outi ojala Pasila Seura peruskorjausyksikkö poliittinen tavoiteohjelma puolueosasto puoluevaltuusto Puu-Vallila päivähoito ristely syyspiirikokous tavoiteohjelma tiedote toritapahtuma työllisyys työväentalo Vallila Vallilanlaakso valtuustoryhmä vanhus vappu vasemmistoristeily verotus vihapuhe yksityisautoilu

© Copyright 2021 - www.vas.fi