Aloite puoluekokoukselle
Ylenpalttinen mainonta on kapitalismin syöpä. Se tuhlaa valtavasti henkisiä ja aineellisia resursseja, yllyttää turhaan kuluttamiseen, nostaa tuotteiden hintoja ja vahvistaa suurten yritysten monopoliasemaa uusien ja pienten yritysten kustannuksella. ”Markkinatalous” toimii tuottajien, ei kuluttajien, ehdoilla. Mainontaa ja markkinointia pitäisi kehittää sellaiseksi, että se todella palvelee kuluttajia ja antaa tietoa järkevien ja ekologisesti kestävien valintojen tekemiseen. Vaihtoehtoisia tapoja kehittää kuluttajia palvelevaa mainontaa esim. sähköisten kanavien kautta on parannettava.
Verotus on ehkä yksinkertaisin keino ohjata yritysten toimintaa. Yritysten tilinpäätös verotusta varten tulisi laatia siten, että markkinoinnin ja mainonnan kuluja saa laskea mukaan vain kohtuullisen määrän esim. suhteessa yrityksen liikevaihtoon tai arvonlisäykseen. Uusien tuotteiden markkinointi on välttämätöntä, mutta epäasiallinen markkinointi ja yletön mainonta on saatava aisoihin turhan kuluttamisen hillitsemiseksi.
Ympäristölle tai terveydelle selkeästi haitallisten tuotteiden valmistaminen tulee saattaa ankaran verotuksen piiriin. Tällaisella haittaverolla tulee ohjata resursseja puolestaan sinne, missä ongelmat ilmenevät. Osa näistä rahoista kuuluu siten esim. kehitysyhteistyöhön ja osa esimerkiksi liikenteen resurssointiin tavalla, jossa yksityisautoilulle rakennetaan vaihtoehtoja valtion lisätuella joukkoliikenteeseen kerätyillä veroilla. Pahimmat haitakkeet (esim. vesijetit) tulee lailla kieltää.
Markkinoinnin ja mainonnan eettistä normistoa ja sen valvontaa tulee kehittää siten, että kuluttajalle annetaan asiallista tietoa ja että yleisölle esillä olevat mainokset eivät loukkaa naisten intimiteettiä tai pelota lapsia. (Myöskään miehiä ei pidä mainoksilla loukata, mutta sitä harvemmin tapahtunee.)
Jotta nämä toimenpiteet tehoaisivat, politiikka tulee saattaa voimaan koko EU:n alueella. Suomessa asia tulee ottaa esille mm. verotuksen uudistamisen yhteydessä.
Pasilan-Vallilan Vasemmisto